Johan och Phiranya Soovik hade gått i tankar om att starta eget tillsammans en längre tid. Han var sedan många år lastbilschaufför, hon kungligt utbildad kock, med stor kundvana från bilbranschen. Tankarna hade rört sig kring food truck, men när Johan sensommaren 2020 snubblade över en annons om en restauranglokal till uthyrning, visste de att de hittat rätt.
”Det kändes självklart”, säger Johan Soovik och berättar att efter det gick det snabbt.

Lokalen de tog över hade även tidigare varit restaurang, och var precis nyrenoverad, så paret behövde bara lägga sista touchen, och i november slog de upp dörrarna.

Fast öppningen skedde mitt under corona fick de en flygande start med ett helguppslag i Nerikes Allehanda.

”Helgen efter artikeln fick vi till och med säga nej till ordrar”, berättar Johan Soovik och menar att utöver att den kungligt goda maten lockar, så ligger även restaurangen bra till för upphämtning och utkörning, vid en stor genomfartsled, och den ligger nära Örebros universitetssjukhus.

Affärerna rullade på så bra att förstärkning i personal snart behövdes

”Vi startade upp som familjeföretag, men för att kunna jobba sju dagar i veckan behöver man anställa”, berättar Johan Soovik, som återigen fick hjälp av en annons.

”Jag klickade på en länk i Swedbank-appen som annonserade om hjälp med personal”, berättar han, och på det viset kom han i kontakt med Swedbanks samarbetspartner Gigstr, en bemanningstjänst som hjälper företag att hitta rätt talang.

”Det gick snabbt”, berättar Johan Soovik. ”Vi fick låna in två personer på praktik som vi sen anställde.”

Så idag är de fem i företaget: Han själv, Phiranya och hennes sjuttonårige son, och de två nyanställda. Och fler kan komma att behövas.

”Det har rullat på hela tiden. Folk vill ha en matupplevelse och är trötta på att sitta hemma”, säger Johan Soovik.

Främst avhämtning och hemkörning

Större delen av deras verksamhet, omkring 70 procent, är avhämtning och hemkörning, och de har arbetat fram en smidig digital kassalösning.

På hemsidan kan man enkelt välja betalsätt, om det ska vara för upphämtning eller hemkörning. Men även i restaurangen kan man göra beställningen direkt från en skärm, och välja om man ska äta på plats eller ta med hem, hur stark rätten ska vara med mera. Och personalen ser beställningen digitalt på en skärm i köket.

”Det är uppskattat hos kunderna för att det är väldigt smidigt”, säger Johan Soovik och fortsätter: ”För Phiranya har det hjälpt i och med att hon hade svårt med språket från början.”

Inte oväntat är Pad thai deras mest populära rätt, och näst efter det, Bangkok Chicken, en kycklingrätt med cashewnötter. Och förstås går det att få maten utkörd i tuk tuk, i form av trehjulig moppe.

-Vi är väldigt glada att vi tillsammans med Gigstr och initiativet Växla jobb kunde hitta en lösning som passade Fresh Thai. Att vi genom initiativet kan hjälpa företag som både behöver anställa snabbt eller växla ned på grund av den kraftigt varierande efterfrågan på varor och tjänster under pandemin känns väldigt bra, säger Per Karlsson, företagsrådgivare på Swedbank.