”Hållbarhet är verkligen ingen tävling om vem som kommer först, utan det handlar om att vi är tillräckligt många som kommer fram i tid. Det finns all anledning att hjälpas åt”, det säger David Ekelund, vd och grundare av Icebug.

Bolaget har gjort succé med sina skor med bra grepp. Hållbarhet genomsyrar olika delar av affärsmodellen, bland annat genom ett noggrant arbete för att minimera koldioxidutsläpp, klimatkompensation för det som inte går att undvika och transparens. Liksom smarta samarbeten.

Till våren kommer en sneaker gjord på spillmaterial från Nudie Jeans produktion. Andra ”skräpskor” (som Icebug kallar det i sin marknadsföring) görs av överblivet ulldamm från Woolpowers underställsproduktion.

”Vi upcyclar materialet och använder det i ett par av våra modeller. Det är häftigt hur man kan skapa ett flöde och ta någon annans skräp och göra högkvalitativa produkter av det”, säger David.

Gemensam efterfrågan

Men ”kanske det finaste” som David uttrycker det, är de stora internationella samarbeten som Icebug varit med och tagit fram.

Ett handlar om naturgummi. För vad gör man som företag om man gärna vill öka andelen naturgummi istället för olja i sin produkt, och säkerställa att den odlas på ett hållbart sätt? Samtidigt som ens egen produktion är för liten för att kunna skapa tillräcklig kontinuerlig efterfrågan för odlare? Samarbetar med andra!

”Vi skapade ett projekt tillsammans med Inclusive business och FSC för att skapa en kedja där vi matchar ihop små FSC-märkta gummiodlare med efterfrågan hos fabriker och varumärken. Nu finns en prognos på efterfrågan om 15 000 ton FSC-märkt gummi om några år, varav vår andel är 17 ton”, berättar David.

Skapa "push"

Ett annat rör solceller. För, det som gör störst skillnad för koldioxidutsläppen i Icebugs produktion är energi.

”Det har tagit oss fem år att byta ut alla material kring skorna till mer hållbara. Allt det jobbet kapade ungefär 10 procent utsläpp per sko. Vi skulle tjäna in lika mycket på bara ett halvår ifall vi switchar till förnybar energi på några fabriker. Det är där vi behöver fokusera först, för det är där vi får störst effekt”, säger David och tillägger:

”Växlingen till förnybar energi för fabrikerna är lönsam och enkel. Tekniken finns på plats och det kan göras utan någon ”upfront”-kostnad. Men det finns inte tillräckligt med ”push”. Så då teamar vi upp med de vi känner som producerar på samma fabriker som vi och berättar om projektet, att det är både ekonomiskt lönsamt och en stor besparing på koldioxidutsläpp, och ber dem att också ligga på fabriken.”

Effekt genom påverkan

Att sätta hållbarheten först och vara transparenta med det arbetet hoppas David ska influera fler bolag att inkludera ett hållbarhetstänk i sin produktion.

”Vi redovisar alla våra resultat, delar med oss av allt vi lär oss – bra grejor och när vi kör i diket. Sättet vi arbetar på skulle kunna ha stor effekt om många av större storlek gjorde likadant. Och om vi kan visa branschjättarna att det här faktiskt är bra för affärerna, då har vi verkligen lyckats påverka.”

Fredrik Nilzén, hållbarhetschef på Swedbank håller med David:

”Jag kan verkligen instämma i att hållbarhet inte handlar om att tävla utan jag ser det som att ju mer företag, samhälle och vanliga människor kan inspirera varandra att göra hållbara val desto bättre. Det viktiga om man ska lyckas är att man utgår från sin egen vardag och gäller det ett företag måste man landa i: Varför finns mitt företag? Hur ska det bidra till ett samhälle som faktiskt ställer om? Det blir ju där man lägger sin affärsmodell. Det man ska uträtta”, säger han.

Samarbete skalar innovation

Sedan gäller det att sätta mål så man ser att man själv är på rätt väg, säger han.

”Samt följa upp och berätta om det, precis som Icebug gör. Och hur:et, det äger man själv men för att det inte ska kännas omöjligt så tänk gärna stort från början men börja ”smått” med saker som man faktiskt kan göra och leverera redan idag”, råder Fredrik och tillägger:

”Samarbeten möjliggör oftast att man kan skala upp sin innovation. En liten innovation ger stor nytta i en stor värdekedja. Hitta dina partners!”