Har du frågor om internetbanken för företag? Här hittar du svaren på några vanliga frågor!
Om du har frågor om internetbanken för enskild firma, gå till Internetbanken för enskild firma - vanliga frågor och svar
Vill du logga in? Du behöver byta webbläsare
Facebooks och Instagrams webbläsare är begränsade. Byt webbläsare för att logga in med Mobilt BankID och använda våra tjänster. Klicka på de tre punkterna i webbläsarfönstret och välj att öppna i webbläsare.
Har du frågor om internetbanken för företag? Här hittar du svaren på några vanliga frågor!
Om du har frågor om internetbanken för enskild firma, gå till Internetbanken för enskild firma - vanliga frågor och svar
Du loggar in i internetbanken genom att gå in på Laholms Sparbank.se sen klickar du på "Logga in" högst upp i högra hörnet och följer instruktionerna.
Behöver du hjälp att logga in?
PSD2 kräver att alla banker i EU av säkerhetsskäl automatiskt loggar ut kunden vid inaktivitet efter 5 minuter. Tiden innan du automatiskt loggas ut har därför minskat till 5 minuter från tidigare 15 minuter. Det här gäller för kontoinformation och betalningar. Mus- eller tangentbordsklick räknas som en aktiv användning.
Om du inte kan göra det du ska i internetbanken, kan det bero på att du inte har rätt behörigheter. Kontakta behörighetsadministratören på ditt företag för att säkerställa att du har de behörigheter du behöver.
Användare kan ha olika status och du ser användarnas status i översikten Användare i internetbanken.
Aktiv – En användare som antingen har obegränsad behörighet eller begränsad behörighet. Användaren kan använda internetbanken.
Spärrad – En användare som är spärrad kan inte logga in i internetbanken. Behörighetsadministratören kan spärra och ta bort spärr på användaren under fliken ”Användardetaljer”.
Nekad – Om en firmatecknare inte godkänner användaren inom 30 dagar får användaren status nekad. Behörighetsadministratören måste då ta bort användaren manuellt och lägga in användaren igen.
Förfallen – Om giltighetstiden har gått ut får användaren status förfallen. Användaren kan inte logga in i internetbanken. Behörighetsadministratören kan förlänga giltighetstiden för användaren under fliken ”Användardetaljer”.
Inaktiv – En användare som lagts in som begränsad men ännu inte blivit tilldelad behörighet är inaktiv. Användaren kan inte logga in i internetbanken. Behörighetsadministratören behöver lägga till behörighet till användaren för att användaren ska få åtkomst till internetbanken.
Väntande – En användare som ännu inte blivit godkänd av firmatecknaren har status väntande och kan inte logga in.
För att lägga till en användare i internetbanken behöver företaget finnas registrerat i Bolagsverket.
Företagets firmatecknare ska finnas inlagda som användare i internetbanken (med behörighet ”Se konto och avtal” alternativt med obegränsad behörighet). Om ett företag har flera firmatecknare kan det krävas gemensamt godkännande av den nya användaren.
Det går inte att signera avtal om det nyligen gjorts ändringar i Bolagsverket kopplat till företaget eller om det finns pågående ärenden hos Bolagsverket. Det går inte heller att lägga till användare som har skyddad identitet.
Kontakta ditt bankkontor för att få hjälp att lägga till användaren.
För en enskild firma blir avtalet tillgängligt att slutsignera i den privata profilen av internetbanken under sektionen "Avtal att godkänna".
För övriga företag finns avtalet tillgängligt efter det att behörighetsadministratören lagt upp användaren. Avtalet finns tillgängligt för firmatecknaren under rubriken ”Avtal att godkänna” på internetbankens startsida och i appen för företag.
Avtalet måste signeras av firmatecknaren inom 30 dagar. Under den perioden kommer användarens status att vara Väntande.
Om avtalet inte har signerats efter 30 dagar så kommer avtalet försvinna och användarens status kommer ändras till Nekad. Användaren behöver då tas bort och sedan läggas till igen.
Om du är behörighetsadministratör i företagets internetbank och vill ändra din ID-metod för att logga in från företagskopplad dosa till BankID eller säkerhetsdosa, måste en annan firmatecknare ordna det. Om det inte finns någon annan firmatecknare kan du ändra detta på ett bankkontor. Om det är två firmatecknare i styrelsen behöver båda dessa finnas med i internetbanken för att kunna lägga till nya företagsanvändare (det gäller även om man tecknar ”var för sig”).
Det finns en guide där vi samlat alla behörigheter i internetbanken för att du ska få en överblick och kunna bedöma vilka behörigheter som passar ditt företag. Det finns också exempel på behörigheter för olika roller i ett företag.
Användare och behörigheter - guider
Du har fått ett meddelande i internetbanken om att det finns uppgifter att uppdatera. Du behöver rätt behörighet för att kunna svara på frågorna.
Med jämna mellanrum ber vi er att svara på frågor om er verksamhet och om tjänsterna ni använder hos oss. Det gör vi eftersom vi enligt penningtvättslagen är skyldiga att ha uppdaterad information om våra kunder och deras ekonomi.
För att besvara frågorna i internetbanken krävs att företaget har en användare i internetbanken med behörigheten ”Fylla i och uppdatera kundkännedomsuppgifter”. Även användare med ”Obegränsad behörighet” i internetbanken kan besvara frågorna.
Det kan vara bra att känna till att en användare som har någon av dessa behörigheter får tillgång till frågorna och till all information som vi lagrat om ert företag där, inklusive ägarstruktur och andra potentiellt känsliga uppgifter.
Om det finns många användare i företaget som ska ha samma uppsättning av behörigheter så kan behörighetsmallar vara ett bra verktyg. Behörighetsadministratören skapar mallarna och lägger till användare. Ändringar som sker i mallen slår igenom på alla användare som är kopplade till mallen.
En användare kan endast vara kopplad till en behörighetsmall åt gången men samtidigt ha flera individuella behörigheter. Om mallens villkor och de individuella behörigheternas villkor är motstridiga, gäller alltid mallens villkor över de individuella villkoren.
Läs mer i Guide: Att använda behörighetsmallar.
En förutsättning för att använda behörighetsmallar är att företaget har funktionen Utökad hantering av behörighet. Saknas menyvalet “Behörighetsmallar” i internetbanken behöver funktionen aktiveras av banken.
Du kan välja att få de flesta dokument som skickas från banken antingen elektroniskt direkt i internetbanken eller postalt. Du väljer distributionssätt under Dokument - Dokumentinställningar.
Engagemangsbeskedet skickas per automatik i samband med ditt bokslutsdatum till internetbanken. Du hittar det under dokumenttyp Årsbesked och kontrolluppgifter och det sparas i 18 månader.
Saknar du ett engagemangsbesked eller behöver beställa ett kompletterande engagemangsbesked gör du det i internetbanken företag.
Välj Företagets tjänster - Översikt - Beställ nya tjänster. Välj per datum och leveransadress (kan skickas direkt till revisorn).
Under menyn Konto väljer du det konto du vill se transaktioner för. I transaktionslistan kan du sedan söka och filtrera transaktioner både på datum och typ av transaktion. Du kan även anpassa vilka kolumner som ska visas i transaktionslistan. Du kan sedan välja att ladda ner din rapport i olika format eller direkt skriva ut en Pdf. Du kan också markera enstaka eller alla transaktioner via checkboxarna till vänster om transaktionerna för att sedan kopiera eller ladda ner. Du kan ta fram en transaktionsrapport 25 månader tillbaka i tiden.
Via bankkontoret eller att ring 0430-491 00 kan du beställa regelbundna kontoutdrag som antingen skickas till din internetbank under Dokument eller per post. Automatisk utskickade kontoutdrag kan vara förknippade med den kostnad.
Du kan ta fram en transaktionsrapport genom att gå in på sidan Ekonomisk översikt - Konton och lån översikt och klicka på kontot.
Under menyn Betala och överföra – Swish klickar du på Swish-rapport under Swish funktioner. Klicka på Skapa ny rapport. Du kan skapa rapporter utifrån fördefinierade tidsintervall eller välja en egen tidsperiod. Du kan skapa en rapport för alla Swishnummer kopplade till ett konto eller välja att skapa en rapport på upp till fyra Swishnummer som tillhör olika konton. Rapporten ser du direkt Rapporten kan sedan laddas ner i olika filformat
Du kan beställa kopior på tidigare erhållen information avseende bankgirotransaktioner såsom insättningsuppgifter och leverantörsbetalningar direkt i internetbanken under Betala och överföra – Bankgirotjänster. Välj bankgironummer och klicka på de tre prickarna. Välj Beställ digitala kopior. Du slussas nu till Bankgirots beställningsformulär för digitala kopior.
Ja. Beloppsgränserna är anpassade utifrån dina behov och är en säkerhetslösning där vi som bank begränsar beloppet vid överföringar och betalningar i internetbanken och appen för företag.
Begränsningen kontrolleras vid varje signering och de signerade beloppen slås samman varje kalenderdygn. Begränsningen gäller för ett kalenderdygn. Alla signerade betalningar och överföringar räknas med i dygnets sammanlagda belopp, även om betalningen eller överföringen tas bort.
Logga in i internetbanken och gå in under
Betala/Överföra - Kontohändelser översikt - Aktuella kontohändelser.
Därefter klickar du på länken Överföringar konton under rubriken Aktuella kontohändelser och kommer då till sidan som visar aktuella/stående överföringar.
När en betalning avvisas får du ett meddelande i Att göra listan samt under notisklockan på startsidan i internetbanken. När du klickar på notisen kommer du till betalningen och kan se orsaken till att den avvisats.
Nu kan du ändra de uppgifter som avvisat betalningen och godkänna på nytt alternativt ta bort betalningen.
Uppgiften om betalningen finns kvar på listan med Framtida betalningar och överföringar tills Laholms Sparbank fått kvittens från bank- och/eller plusgirot.
Du kan ändra utbetalningsuppgifterna per mottagare i lönelistan innan du har godkänt den. Därefter kan du endast ta bort löneutbetalningar i den.
Om lönelistan ska kontrasigneras kan den som har behörighet för kontrasignering ta bort löneutbetalningar innan den kontrasigneras och godkänns.
När lönelistan är godkänd, samt kontrasignerad om så krävs, går det att ta bort löneutbetalningar i den från sidan Aktuella kontohändelser. Det kan du göra senast fram till klockan 11.30 vardagen (bankdagen) före utbetalningsdatum.
Du kan ändra utbetalningsuppgifterna per mottagare i lönelistan innan du har godkänt den. Därefter kan du endast ta bort löneutbetalningar i den.
Om lönelistan ska kontrasigneras kan den som har behörighet för kontrasignering ta bort löneutbetalningar innan den kontrasigneras och godkänns.
När lönelistan är godkänd, samt kontrasignerad om så krävs, går det att ta bort löneutbetalningar i den från sidan Aktuella kontohändelser. Det kan du göra senast fram till klockan 11.30 vardagen (bankdagen) före utbetalningsdatum.
IBAN är en internationellt fastställd standard för bankers kontonummer i samband med gränsöverskridande betalningar.
Ett kontos IBAN-nummer finns i Internetbanken via menyn Konton, klicka på det aktuella kontot. Klicka på de tre prickarna och under rubriken "Visa kontodetaljer" finns uppgifterna.
Du kan också räkna om ditt kontonummer till ett IBAN-nummer här:
Räkna ut IBAN
På fakturor anger du IBAN i grupper om fyra siffror, till exempel SE28 8000 0832 7900 0001 2345.
Swedbank och sparbankernas BIC-adress är SWEDSESS.
I internetbanken behöver du inte välja vilken typ av betalning du vill skicka, banken väljer den förmånligaste betalningen utifrån de uppgifter du registrerar. Det finns tre olika typer av betalningar:
- Swedbankbetalning: Betalningen kan göras till mottagare i Swedbank i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen.
- Europabetalning: Betalning till en mottagare inom EU, EES eller Schweiz och som är i SEK eller EUR. Betalningen måste innehålla IBAN.
- Internationell betalning: Betalning till en mottagare inom EU, EES och Schweiz i andra valutor än EUR och SEK samt betalningar till övriga världen.
I internetbanken behöver du ett BIC/SWIFT-ID eller ett så kallat Nationellt ID till din mottagares bank. Betalningar till länder där mottagarens bank inte kan anges med ett BIC/SWIFT-ID eller ett så kallat Nationellt ID gör du via kontor eller genom att ringa oss på 0430-491 00
För mer information om betalning till olika länder:
Till Landinformation (pdf)
Du anmäler dig till elektronisk faktura genom att gå in under Betala & Överföra – e-faktura. Klicka sedan på Lägg till mottagare.
Fyll i de uppgifter som efterfrågas. Vid nästa faktureringstillfälle får ditt företag en e-faktura. Inkomna e-fakturor som ska betalas syns på startsidan i internetbanken samt att de kommer som ett elektroniskt dokument under Dokument.
Du hittar insättningsuppgifter för dina bankgiroinbetalningar under Betala och överföra - Bankgirotjänster. Välj bankgironummer och klicka på de tre prickarna. Välj Bankgiroinbetalningar för att komma vidare till bankgirots webbplats för insättningsuppgifter. Där ser du insättningsuppgifter och originalavier och du kan söka på datum/belopp och avinummer.
Du kan också nå Bankgirots webbplats för inbetalningar genom att i internetbanken klicka på en bankgiroinbetalning i transaktionslistan på kontot.
För att kunna ta del av Bankgirots insättningsuppgifter i internetbanken behöver du tilläggstjänsten Insättningsuppgift i internetbanken.
Ja, när det finns en prognos tillgänglig syns den under det konto som är kopplat till ditt bankgironummer.
Du kan beställa kopior på tidigare erhållen information avseende Bankgirotransaktioner såsom insättningsuppgifter och Leverantörsbetalningar direkt i internetbanken under Betala och överföra – Bankgirotjänster. Välj bankgironummer och klicka på de tre prickarna. Välj Beställ digitala kopior. Du slussas nu till Bankgirots beställningsformulär för digitala kopior.
Du hittar Filöverföring och betalningsuppdrag under Betala och Överföra – Filöverföringar. Här laddar du även upp nya filer för godkännande.
Under Betala och Överföra – Filöverföringar klickar du på fliken Alla filer. Klicka på filen du vill se information för. I rutan FiIinformation ser du när den godkänts och av vem.
Har du glömt att godkänna en fil, kan du godkänna den i efterhand. Räkningarna blir betalda även om förfallodatum har passerat med några dagar, hur många dagar är beroende av vilken tjänst du är ansluten till. Se mer information i Användarmanual för tjänsten du har.
Du ändrar beloppet i ekonomiprogrammet, skapar sedan om filen och hämtar upp den på nytt till internetbanken. Kom ihåg att ta bort filen som har felaktigt belopp.
Har filen status Borttagen i internetbanken kan du hämta den igen. Gör så här:
1. Gå till filöverföringsfunktionen genom att klicka på länken Skicka ny fil.
2. För att åter kunna hämta filen till internetbanken behöver du klicka på Dubblett och välja Ja för valet "Skicka en redan skickad fil igen".
Finns det inte täckning för betalningen när täckningskontrollen genomförs, avvisas filen. Täckningskontrollen genomförs vid olika tillfällen beroende på vilken tjänst du är ansluten till.
Exempel: Vid leverantörsbetalningar täckningskontrolleras varje betalning för sig och vid löner täckningskontrolleras totalsumman av filen. För mer information om täckningskontrollen, se Användarmanual för den tjänst du har.
Saldo är summan av alla i banken bokförda transaktioner på ett konto.
Tillgängligt belopp är det belopp som är disponibelt på ett konto, det vill säga som du kan använda för kortköp och uttag.
Det tillgängliga beloppet påverkas av:
- Beviljad kontokredit (är inräknat i tillgängligt belopp).
- Reserverat belopp, till exempel kortköp i affär (är inräknat i tillgängligt belopp).
- Framtida insättning, till exempel lön (är inte inräknat i tillgängligt belopp).
reserverat belopp är ofta ett kortköp eller ett kontantuttag. Det är mottagaren av pengarna som reserverar beloppet om du till exempel har gjort ett kortköp. Vid ett köp eller uttag reserveras beloppet genom att det räknas från det tillgängliga beloppet på kontot. Köpet eller uttaget är ett reserverat belopp tills dess att beloppet är bokfört. Under tiden som beloppet är reserverat går det inte att se var transaktionen är gjord.
Transaktionsdatum är det datum då transaktionen sker, till exempel den dagen som du gör ett kortköp i butik. Det är transaktionsdatumet som bestämmer vilken valutadag transaktionen får med hänsyn till bankens valuteringsregler.
Vid uttag är transaktionsdatum det datum då en transaktion ursprungligen sker, till exempel när du gör ett kortköp i butik.
För insättning är transaktionsdatum det datum ett belopp blir tillgängligt, till exempel kan lön bokföras på konto ett par dagar innan beloppet blir tillgängligt för uttag.
Bokföringsdatum är den dag då en transaktion bokförs på ett konto i banken
Under menyn ovanför transaktionslistan (tre prickarna) kan du välja att lägga till och ta bort kolumner i transaktionslistan samt välja i vilken ordning de ska visas. Du måst välja minst tre kolumner. De kolumner du väljer kommer sedan med om du väljer att skapa en Pdf. När du väljer att ladda ner till annat format kommer alla valbara kolumner med i urvalet.
I transaktionslistan för kontot kan du välja enstaka eller alla transaktioner genom att markera checkboxarna till vänster om transaktionsraden. När du markerat en eller flera transaktioner får du upp ett val över att Kopiera rader eller Ladda ner rader. Vid valet Kopiera rader kan du sedan klistra in i annat program till exempel bokföringsprogram. Väljer du ladda ner kan du exportera de valda transaktionerna som lista till valfritt format (pdf, xlsx, csv, txt)
Under valet Ladda ner kan du kan också välja att ladda ner transaktionsdetaljer i Pdf. Du får då en Pdf för varje transaktion med samma detaljerade innehåll som presenteras i högerpanelen när du klickar på en transaktion .
När du klickar på en transaktion i transaktionslistan öppnas en sidopanel med fler transaktionsdetaljer. Här kan du också välja att ut transaktionsdetaljerna i Pdf.
Du kan endast få information om vem som gjort en överföring genom att personen som för över pengar till dig skriver ett meddelande där det framgår vad överföringen avser.
Under menyn Kort väljer du det kortavtal du vill lägga till en ny kortinnehavare till. I rutan Hantera kort väljer du Beställ nytt företagskort. Klicka på Avtal Bankkort Business. Du ser då en lista på personerna med företagskort. Fyll i uppgifter och godkänn avtalet.
Under menyn Kort väljer du det kortavtal du vill ersätta ett befintligt ett kort på. I listan med kort klickar du på den person vars kort du vill ersätta. På sidan för kortdetaljer under Hantera kort väljer du Beställ ersättningskort.
Under menyn Kort väljer du det kortavtal du vill avsluta ett kort på. I listan med kort klickar du på den person vars kort du vill avsluta. På sidan för kortdetaljer under Hantera kort väljer du Stäng kort.
Under menyn Kort väljer du det kortavtal du vill ändra limit på. I listan med kort klickar du på den person vars kort du vill ändra. På sidan för kortdetaljer under Hantera kort väljer du Ändra kortlimit.
Under menyn Kort väljer du det kortavtal du vill ändra status på för internetköp. I listan med kort klickar du på den person vars kort du vill ändra. På sidan för kortdetaljer under Hantera kort ändrar du statusen under Internetköp.
Under menyn Kort väljer du det kortavtal som du vill titta på. Under kortavtal ser du kortlimit, använd belopp, tillgängligt belopp samt reserverade belopp. Du ser också kort, kortinnehavare och status för korten som är kopplade till avtalet.
Under menyn Kort väljer du det kortavtal som du vill titta på. Klicka på Transaktioner för att se de transaktioner som är genomförda. De kortinnehavare som inte har behörighet att se kort i internetbanken kan använda tjänsten webbsaldo för att se transaktioner etc.
Om du blir av med ditt kort ska du omedelbart spärra kortet. Ring 08 - 411 10 11 för att spärra ditt kort. Linjen är öppen dygnet runt.
Om du skulle bli av med ditt kort utomlands kan du ibland få hjälp med att beställa ett ersättningskort med spårbart paket eller hjälp med nödkontanter.
För att företaget ska kunna handla med aktier och andra värdepapper behövs en depå/värdepapperstjänst som du kan öppna genom att besöka ett bankkontor. LEI är en internationell identifieringskod som företag måste delge sin bank för att kunna handla finansiella instrument och värdepapper. Företaget kan ansöka om LEI från en auktoriserad LEI-leverantör. Se information på GLEIF-webbplats.
Du hittar, börsskärmen, innehav, listor med mera under fliken värdepapper.
Du sparar i fonder genom att köpa fondandelar. Du kan göra engångsinsättningar eller starta ett regelbundet sparande då ett bestämt belopp dras från ditt konto. Du kan välja att spara på fondkonto eller kapitalförsäkring. Främsta skillnaden är hur du beskattas årligen samt vid köp/byte och försäljning. Du köper fonder under Spara och Placera - Fonder.
För att se överföringar till fondsparande går du in under menyn Spara och Placera - Fonder.
På sidan som du kommer till hittar du både regelbundna sparande samt engångsöverföringar till fonderna.
Under menyn Lån ser du alla lån i en lista.
Under menyn Lån ser du alla lån i en lista. Klicka på det lån du vill få information om. På översiktssidan för lånet ser du nu både kommande och tidigare dragningar. Genom att klicka vid de tre prickarna under Framtida betalning får du fram kommande låneaviseringar.
Låneaviseringen hittar du också under Dokument
Klicka på fliken "Lån" och på det lån du vill se kommande dragningar för. Då visas information om aktuell skuld, räntesats samt framtida och tidigare betalningar för lånet.
BankID är en personlig ID-handling och används för att styrka den personliga identitet när du använder olika e-tjänster på internet. Det finns ingen koppling till vilket företag du är anställd på.
Med ditt privata Mobilt BankID från oss får du också tillgång till alla tjänster i internetbanken och appen för företag, så att du enkelt kan hantera företagets ekonomi. Observera att det är samma Mobilt BankID som för privatpersoner.
BankID finns i flera versioner:
BankID på kort som du beställer via något av bankens kontor.
BankID på fil som du beställer i internetbanken.
För att skaffa BankID på fil behöver du ha tillgång till internetbanken för privatpersoner, även du som är företagare. Är du privatkund hos en annan bank vänder du dig till din bank för att skaffa tjänsten.
Vissa företag och myndigheter till exempel Skatteverket, har tjänster där du kan rapportera in uppgifter för ett företag. För att använda dessa tjänster ska företaget ha lämnat in en fullmakt där det framgår vilka personer som är behöriga att företräda företaget. När fullmakten är registrerad kan du använda ditt personliga BankID för att rapportera in uppgifter för företaget.
Om du på en myndighets/företags webbplats får ett felmeddelande om att ditt BankID/din e-legitimation inte är giltig och att du ska kontakta din internetbank för att hämta ett nytt BankID gör du så här:
Logga in i internetbanken och beställ ett nytt BankID. Se föregående fråga för hur du beställer ett nytt BankID.
Gäller det BankID på kort är du välkommen att besöka ett av våra kontor för att beställa ett nytt.
Nej, BankID är som en vanlig legitimationshandling, knuten till ett personnummer och är därför personlig till exempel ett ID-kort och ett pass. Varje individ ska själv beställa sina ID-handlingar.
Företaget tecknar avtal med banken om Bankernas ID-tjänst samt beställer den programvara som säkerställer att identifiering och underskrift är giltiga av en leverantör.
Om tre felaktiga koder matas in i säkerhetsdosan, spärras/blockeras din dosa av säkerhetsskäl. Texten "LOCK PIN", "BLOCKERAD" eller "PIN-kod låst" syns då i säkerhetsdosans display.
OBS! Det är viktigt att du inte trycker på säkerhetsdosans knappar när den har blivit spärrad/blockerad eftersom den kan bli totalblockerad, vilket betyder att den inte kan användas mer utan måste bytas ut.
När säkerhetsdosan har blivit spärrad/blockerad ska den spärrhävas/deblockeras för att du ska kunna använda den igen. Det får du hjälp med genom att ringa oss eller besöka ett bankkontor. Du aktiverar vår telefontjänst i internetbanken eller på närmaste bankkontor.
Sparbankerna kan ha avvikande tjänster/villkor. Hör med din bank vad som gäller för dig.
Om tre felaktiga koder matas in i säkerhetsdosan, spärras/blockeras din dosa av säkerhetsskäl.
Texten LOCK PIN eller BLOCKERAD syns då i säkerhetsdosans display.
OBS! Det är viktigt att du inte trycker på säkerhetsdosans knappar när den har blivit spärrad/blockerad eftersom den kan bli totalblockerad, vilket betyder att den ej kan användas mer utan måste bytas ut.
När säkerhetsdosan har blivit spärrad/blockerad ska den spärrhävas/deblockeras för att du ska kunna använda den igen.
Det får du hjälp med genom att ringa oss eller besöka ett bankkontor. Du aktiverar telefonbanken i internetbanken eller på närmaste bankkontor.
Sparbankerna kan ha avvikande tjänster/villkor. Hör med din bank vad som gäller för dig.
Det beror på vilken säkerhetsdosa du har.
Du får hjälp att byta din trasiga säkerhetsdosa om du besöker något av våra bankkontor i Sverige eller ringer oss på telefonnummer 0430-491 00.
Kontaktuppgifter till våra bankkontor i Sverige hittar du på Hitta ditt bankkontor.
Kom ihåg att ha tillgång till den trasiga dosan när du kontaktar eller besöker oss.
Du kan kostnadsfritt ladda hem en lämplig webbläsare från internet. Klicka på någon av länkarna nedan och följ instruktionerna:
Läs om vilka webbläsare vi rekommenderar.
Kom ihåg
Installera alltid de senaste uppdateringarna till ditt operativsystem och din webbläsare. Leverantörerna ger normalt ut nya uppdateringar för att rätta till allt från allvarliga säkerhetsluckor till enkla skönhetsfel.
För att lägga till internetbanken som tillförlitlig webbplats går du i webbläsarmenyn under Verktyg - Internetalternativ och väljer fliken Säkerhet.
Du markerar symbolen för Tillförlitliga platser och klickar på knappen Platser. Lägg till adressen:
https://internetbank.swedbank.se/ i det övre fältet och tryck på Lägg till.
För att se inloggad tid i statusfältet behöver du lägga till internetbanken som en tillförlitlig plats.Se hur du gör i föregående fråga.
Du ser i statusfältet hur länge du har varit inloggad i internetbanken. Är du inte aktiv i internetbanken loggas du av säkerhetsskäl ut efter 5 minuter. Innan du loggas ut får du ett meddelande där du kan välja om du vill logga ut eller fortsätta att vara inloggad ytterligare 5 minuter. Får du inte upp meddelandet har du en så kallad popup blockerare aktiverad i webbläsaren.
Vill du ha mer information om hur man använder internetbanken?
Ring Digital Support:
Telefon 0771-97 75 12
Vi har tagit bort inaktuella adresser till inloggningssidan för internetbanken. Om du har upplagda bokmärken/favoriter till internetbankens gamla inloggningssida, www.foreningssparbanken.se, fungerar inte dessa längre utan behöver uppdateras.
Hur lägger jag till ett bokmärke/favorit?
För att lägga till inloggningssidan som favorit/bokmärke väljer du något av alternativen nedan:
1. Vi rekommenderar i första hand att du lägger in bankens hemsida som bokmärke.
Från den sidan kommer du direkt till internetbankens inloggningssida via Logga in-länken längst upp till höger på sidan.
2. Vill du lägga till en favorit/bokmärke direkt till inloggningssidan om du använder Internet Explorer gör du så här: (Det fungerar på ett liknande sätt med andra webbläsare.)
- Gå till bankens hemsida
- Högerklicka på länken Logga in eller motsvarande
- Välj Lägg till i Favoriter
Swedbank och sparbankerna arbetar, på både kort och lång sikt, för att förbättra tillgängligheten i våra digitala kanaler för kunder med syn-, rörelse- och/eller kognitiv nedsättning.
På kort sikt försöker vi lösa de mest akuta problemen som gör det svårt för kunderna att genomföra de vanligaste bankärendena som t.ex. betala, överföra och kontoöversikt. För detta har vi ett nära samarbete med Sveriges ledande experter på tillgänglighetsfrågor, Funka.
För att på längre sikt försäkra oss om att vårt arbete med tillgänglighet får önskad effekt har vi kontakt med kunder inom målgruppen, allt för att bättre förstå deras utmaningar och behov. För att ytterligare förstå våra användare för vi även en dialog med Synskadades Riksförbund.
Gör såhär i webbläsaren:
Håll in knappen "CTRL" och scrolla samtidigt med datormusen (bakåt och framåt) beroende på förstora/förminska dataskärmen. Funkar ej detta kan ev storlek/zoomning justeras i webbläsaren du befinner dig i, via inställningar.
Ett alternativ är att testa vår app. Där kan du enkelt utföra dina bankärenden med hjälp av VoiceOver i iOS.
Internetbanken är kostnadsfri. Vissa av tjänsterna i internetbanken är dock prissatta. Tjänster med årsavgift kan du välja bort.
För att du ska kunna ringa in och få personlig service behöver du aktivera tjänsten och en företagskod. Det kan du göra i internetbanken företag.
Open Banking är möjligheten att dela finansiell data mellan olika aktörer, exempelvis en bank och en tredjepartsaktör. En tredjepartsaktör kan till exempel vara ett bokföringssystem, ett affärssystem, en annan bank eller ett företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Genom så kallade API:er (Application Program Interface) så kan bankinformation, med ditt medgivande, delas på ett säkert sätt mellan aktörer. Det gör det möjligt att till exempel kunna få saldo och transaktionsinformation in i ett bokföringssystem eller att initiera betalningar direkt från ett affärssystem. Det är du som väljer vilken data som ska delas och med vem. Vi delar ingen information utan ditt medgivande. Vanligast är att det är tre parter inblandade: banken, kunden och den tredjepartsaktör som kunden vill dela data med.
Alla våra företagskunder som har Internetbanksavtal Företag kan använda Open Banking. Du bestämmer själva vilka användare som ska ha behörighet att dela data till en tredjepartsaktör.
Du kan välja att dela betalkontoinformation med en tredjepartsaktör. Det görs genom att lämna ett medgivande som ger tredjepartsaktören åtkomst till kontoinformation under en specifik tidsperiod (oftast 90 dagar). Med det medgivandet kan sedan tredjepartsaktören hämta information utan att du är inblandad eller behöver göra någon ytterligare åtgärd. Möjligheten till åtkomst kan återkallas, men redan delad data återkallas inte från tredjepartsaktören.
Företagets administratör kan sätta behörigheter på enskilda användare och på enskilda konton för att på så vis reglera vem som kan dela vilken information. Behörighetsinställningarna görs i ”Användare och behörigheter” i Internetbanken Företag. Ändringar signeras med BankID.
Du hittar mer information om våra tjänster för Open Banking på Open Banking. Licensierade tredjepartsaktörer (de står under Finansinspektionens tillsyn) kan ansluta till våra PSD2 API:er. Med ditt medgivande kan de använda vår kontoinformationstjänst och initiera betalningar åt våra kunder. Vi har också tjänster för till exempel valutaväxling så att du som använder vår valutatjänst kan skicka in växlingsorders via API och på så vis kan automatisera eller förenkla dina valutaaffärer.
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen. Så hanterar vi cookies.
Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.
Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig.
Läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser.
Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies